غریزه ی شهوت در نهاد آدمی قرار داده شده است و این انگیزه ی قوی درونی، یکی از عوامل مهم تشکیل خانواده و توالد و تناسل است و به وسیله ی آن برخی از نیاز های جسمی و روانی انسان تأمین می شود.
اسلام برای ارضای این غریزه ی درونی، بر امر ازدواج تأکید نموده و ضمن برشمردن آثار فراوان آن ، ازدواج را در ابتدای دوران جوانی سفارش می کند. اسلام با هر گونه ارضای شهوت، به جز از طریق ازدواج به شدت مبارزه کرده و آن را مورد نکوهش قرار داده و تمامی لذت های جنسی با غیر همسر را حرام کرده است.......

قرآن مجید می فرماید.
«قل للمومنین یغضوا من ابصارهم و یحفظوا فروجهم ذلک أزکی لهم إن الله خبیر بما
یصنعون»(1)
«به مردان با ایمان بگو که دیده فرونهند و پاکدامنی ورزند؛ این برای آنان پاکیزه تر است
زیرا خدا به آنچه می کنند آگاه است.»

از نظر روانشناسان همان طور که بیماری سادیسم(دیگر آزاری) نقطه ی مقابل بیماری مازوخیسم(خود آزاری) است ، بیماری چشم چرانی نیز در نقطه ی مقابل خودنمایی قرار دارد.
خود نما فردی است که بدن برهنه ی خود را در معرض دید دیگران قرار می دهد و چشم چران کسی است که از تماشا و نگاه به بدن دیگران لذت ببرد. خود نمایی بیشتر در زن ها و چشم چرانی بیشتر در مرد ها وجود دارد. این دو، عامل بسیار قوی شعله ور شدن قوه ی شهویه در فرد است و از این رو دین مبین اسلام، حجاب و پاسداری چشم از نگاه به نا محرم را واجب دانسته است.
همه چیز با یک نگاه شروع می شود ولی همین نگاه آتشی بر می افروزد که خاموش کردن آن نیاز به زحمت و مشقّت فراوان دارد.
«النظرة سهم من سهام إبلیس»(2)
«نگاه هوس آلود، تیری از تیر های شیطان است.»

این همه آفت که به تن می رسد از نظر توبه شکن می رسد
دیده فرو پوش، چو درّ در صدف تا نشوی تیره بلا را هدف

شهوت رانی غیر مجاز نه تنها دارای آثار معنوی زیانبار است بلکه افزون طلبی و تنوع گرایی، باعث از دست دادن ایمان و شرافت حیثیّت و آبرو گشته و غضب إلهی را به همراه دارد. آثار منفی مادی آن بسیار است و به مرور زمان انسان هوس ران دچار بیماری های فراوانی از جمله ضعف قوه ی جنسی و از دادن قدرت آمیزش می گردد.
بعضی از روانکاوان مانند ویلهلم اشتگل محرومیت های جنسی را عامل بیماری چشم چرانی دانسته و می گوید:
محرومیت های جنسی باعث می شود که«لی بیدو»در اعصاب چشم متمرکز شود. با این تمرکز، بستگی عصب چشم با اعصاب جنسی توسعه یافته و شخص از چشم چرانی لذت می برد و از دیدن اندام برهنه ی جنس مخالف تحریک می شود و این تحریک برای شخص بیمار همان لذت آمیزش جنسی را در فرد متعارف دارد.(3)
آری، ارمغان جهان پیشرفته و متمدن امروز یعنی فیلم های سکس «sex» و سایت های اینترنتی خلاف عفت و یا showهای مبتذل ماهوارهای که با صرف میلیون ها دلار هزینه، طراحی و تهیه می شود و به معرض نمایش در می آید، چه هدفی را دنبال می کند و به دنبال چیست؟
به اعتراف تمامی روانپزشکان ، ارضای شهوت از طریق روابط نامشروع ، چشم چرانی و استفاده از تصاویر و فیلم های مبتذل علاوه بر کم رنگ کردن میل به ازدواج ، علاقه به همسر را کاهش داده و چون به مرور زمان قوه ی شهویه از طریق چشم ارضا شده و لذت قدرت جنسی از بین رفته است، بیماری های فراوانی از جمله: ضعف اعصاب، افسردگی، اضطراب، دیوانگی، و ... به سوی آدمی هجوم آورده است.
بنا بر این آیا این تهاجم فرهنگی وسیع و گسترده دعوت جوانان به سوی فساد و فحشا، تهاجمی علیه انسانیت برای نابودی انسان و از بین بردن جسم و روان او نیست؟ و آیا مدعیان دروغین حمایت از بشر ، خود با اشاعه ی فساد و فحشا علیه انسانیت حرکت نمی کنند؟

پس ای جوان!

با نگاهی عمیق و با در نظر داشتن حیات اخروی در احوال اهل رذیلت و فضیلت بنگرید، تا دریابید که خوشی های اهل فسق و فجور دوامی ندارد و آنان به زودی گرفتار تبعات هولناک اعمال خود خواهند شد. خوشی های پایدار تنها نصیب اهل فضیلت و ایمان و اخلاق خرد خواهد بود.
«من لم یملک شهوته لم یملک عقله»(4)
امام علی (ع) فرمودند:
«آن کس که مالک شهوت خود نباشد، مالک عقل خود نیز نخواهد بود»
اگر جوان بر شهوت خود کنترل نداشته باشد و با رهایی نفس در منجلاب فساد بیفتند، عقل وی نیز خمود گشته و در اختیار نفسانیات قرار می گیرد اما اگر توانست شهوت خود را با تدبیر و درایت عقل هدایت کند ، هم از طریق مشروع به خوشی ها و لذت های جنسی و با دوام می رسد و هم این گونه لذت ها آرامشی را در درون او ایجاد می کند که در سایه ی آن می تواند اهداف بلند انسانی را طی نماید.
نکته ی حائز اهمیت این است که گاه مشاهده می شود که افراد متدین نیز از حیله های شیطان نیز در امان نیستند. این افراد در آغاز با خویش می گویند «من به خود اطمینان دارم» و یا « از ما گذشته است»؛ در نتیجه ارتباط با نا محرم را در حد آشنایی با جنس مخالف را برای خود ممنوع نمی دانند، غافل از آن که این حربه ی شیطان است. باید دانست که این اطمینان خیالی بیش نیست؛شهوت آتش زیر خاکستر است و این غرزه همیشه حتی در سنین بالا با انسان همراه است. از این رو همانگونه که در شرع مقدس ، حد و مرز ها مشخص شده و محرم و نامحرم معین گردیده و اختصاص به افراد و یا گروه خاص ندارد، باید مسائل شرعی در انواع ارتباطات به دقت اجرا شود. داستان بر صیصای عابد را به خاطر بسپارید که:
او در میان بنی اسرائیل زمانی دراز و طولانی را به عبادت و بندگی گذراند و تا آن حد به مقام قرب رسیده بود که بیماران روانی را نزد او می آوردند و با دعای او سلامت خود را باز می یافتند.
روزی زن جوانی را از یک خانواده ی با شخصیت به وسیله ی برادرانش نزد او آوردندو بنا شد مدتی نزد او بماند تا شفا یابد. شیطان در اینجا به وسوسه گری مشغول شد و آنقدر صحنه را در نظر او زینت داد تا آن مرد عابد به انحراف کشیده شد و به او تجاوز کرد. دیگران از این ماجرا خبردار شدند ، شکوه کردند و آن مرد عابد به گناه خویش اعتراف کرد و بلاخره او را به دار آویختند.
هنگامی که بر صیصا بالای چوبه ی دار قرار گرفت ، شیطان در نظرش مجسم شد و به او گفت: من بودم که تو را به این روز افکندم! اگر آن چه را که می گویم اطاعت کنی ، موجبات نجات تو را فراهم خواهد کرد ! عابد گفت: چه کنم؟ گفت: کافی است تنها یک سجده برای من انجام دهی! عابد گفت: در این حالت که می بینی توانایی ندارم. شیطان گفت: اشاره ای کفایت می کند. عابد با گوشه ی چشم ، یا با دست خود اشاره ای کرد و سجده به شیطان آورد و در دم جان سپرد و پس از عمری عبادت و بندگی کافر از دنیا رفت!
آری ! این است سر انجام وسوسه های شیطانی و خواهش های نفسانی.
پس هیچ گاه خود را از خواسته های نفسانی و شهوانی ایمن ندانید که:
«إنّ النفس لامّارة بالسّوء إلا ما رحم ربّی»
«همانا نفس بسیار به بدی ها امر می کند، مگر آن چه را پروردگارم رحم
کند.»(5)

نفس اژدرهاست،او کی مرده است
از غم بی آلتی افسرده است

پی نوشت ها:

(1). سوره ی نور، آیه ی 30.
(2). من لا یحضر الفقیه، ج4، ص18.
(3). اصول روانکاوی، ص257.
(4). غرر الحکم، ص 304.
(5). سوره ی یوسف، آیه ی 53.





داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 2 تیر 1390 توسط masuod